? ??????????????Live, Love, Laugh? ????? ?? ???Rating: 4.6 (16 Ratings)??14016 Grabs Today. 37570 Total Gr
abs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????So Glamorous? ????? ?? ???Rating: 4.5 (134 Ratings)??12588 Grabs Today. 50776 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1 BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, January 8, 2010

Medical

Assalamualaikum..
Aku pernah ingat lagi masa umur aku berapa entah.. Mungkin dalam 11-12 tahun macam tu..Aku cakap aku tak suka jadi doktor sebab bendanya complicated.. Tambah-tambah lepas aku tengok Medic TV kat TV3 dulu.. Pakar osteoporosis nak betulkan balik tulang orang.. Sekali dia gerudi tulang kaki tu macam dia gerudi dinding rumah dia je.. Pergh!! Masa tu aku cuak sangat.. Dah la masa sebelum nak tengok tulang tu, nak kena potong berapa lapisan daging.. Hailoh..

Tapi benda semua tu bertukar bila aku masuk form three. Mulanya aku nak ambil account (ikut perancangan) tapi bila dah pening tengok nombor, aku cuba tukar yang lain. Aku fikir-fikir dan aku ambil keputusan aku nak ambil Sains Tulen.. Dan cita-cita aku pun bertukar je.. Aku nak jadi DOKTOR.. jeng3.. hehe

Dan bila masuk form 4, baru lah aku sedar subjek-subjek Sains Tulen bukan senang macam kacang putih (bak kata Cikgu Yusri).. Subjek-subjeknya teramat susah.. Aku sampai semput nak mengejar teori Biologi, pengiraan Chemistry dan Physics.. Lagi la Add Math! Buat kepala aku macam berpusing-pusing tak cukup pusingan.. Tambah-tambah, aku bukan jenis yang nak mengadap semua subjek tu selalu dan aku MALAS nak mengadap semua subjek.. Senang kata, aku fed-up.. Fed-up dengan semua subjek yang susah..

Tapi bila masuk form 5, aku kena fikirkan semua benda tu betul-betul.. Tak adanya boleh buat main-main lagi dah.. Aku kena start serius dari sekarang.. SPM dah menanti aku tapi aku tak pernah pun menantikan benda alah tu.. Mungkin orang akan cakap aku pengecut sebab aku tak mampu nak face benda tu. Dan aku tak kisah.. Diorang boleh cakap apa je sebab aku tahu DIA tahu semuanya..

Once again, aku baca blog humaici. Benda yang mampu buat semangat aku yang tiba-tiba jatuh mencecah tanah naik dengan tiba-tiba, blog itu lah. Penuh dengan semangat.. Dengan quote ilmu dia semua tu lah.. Tiba-tiba, hati aku dah tanam azam setinggi-tinggi langit.. Entah sampai bila azam tu boleh bertahan sebab aku bukan jenis yang bertahan dengan sesuatu benda.. Tapi aku akan cuba.. Sampai bila nak jadi macam tu kan?

Aku nak jadi doktor bukan sebab aku nak berbangga dengan profession tu walaupun aku tahu kerjaya ini lah yang boleh buat orang kagum.. Aku nak jadi doktor sebab dari situ kita boleh belajar sesuatu benda ciptaan Allah dengan lebih dekat lagi. Bayangkan, kalau aku jadi doktor sakit puan.. Aku dapat tengok baby dalam perut mak-mak budak pakai scan.. Kalau orang cakap, ala.. anak sendiri nanti tengoklah! Tapi kita belum tahu kan sama ada kita ada jodoh dan rezeki untuk dapat anak, kan?

Aku kena cuba! Sesiapa yang singgah di sini, sokonglah aku.
Assalamualaikum

0 comments: